Tourism Malaysia Promosi Pelancongan Bersama Blibli di Indonesia

Tourism Malaysia pada Selasa melancarkan promosi pelancongan Malaysia bersama satu daripada platform e-commerce terbesar Indonesia, Blibli, sempena jerayawara misi jualan di Jakarta dan Medan.

Timbalah Ketua Pengarah (Perancangan) Iskandar Mirza Mohd Yusof berkata inisiatif ini diharap mempercepat pemulihan sektor pelancongan sekali gus membantu pengusaha dan komuniti tempatan.

“Kerjasama dengan Blibli membolehkan produk pelancongan dapat dipromosikan secara langsung kepada bakal pelancong,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran di sini.

Turut hadir Kuasa Usaha Kedutaan Malaysia di Indonesia, Adlan Mohd Shaffieq.

Sebanyak 16 agensi pelancongan, dua operator taman hiburan di Malaysia, 12 hotel, Malaysia Healthcare Travel Council dan Malaysia Airlines menyertai misi jualan.

Tourism Malaysia juga akan melancarkan program promosi Malaysia di Medan pada Khamis dengan kerjasama syarikat penerbangan Malaysia Airlines.

Misi yang diketuai Timbalan Ketua Setiausaha (Kebudayaan) Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Mohd Yusri Mohd Yusoff turut melawat ibu pejabat Blibli di Jakarta Pusat.

Beliau berharap program ini menjadi platform kepada pemain industri untuk bersama-sama memulihkan kegemilangan industri pelancongan kedua negara dan meningkatkan jumlah pelancong.

Sehingga Julai tahun ini, Malaysia menerima 435,156 kunjungan pelancong Indonesia sejak pembukaan pintu masuk pada 1 April.

Sumber : Bernama

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *